Povestile in contextul comunicarii
Creierul nostru iubeste povestile fara dar si poate.
Povestile ne pot emotiona pana la lacrimi, ne pot schimba atitudinile, opiniile, comportamentele si chiar sa ne inspire.
Cu siguranta ai observat asta in viata ta de multe ori, de exemplu, cand ai ascultat o prezentare, un podcast, cand ai citit o carte buna sau cand te-ai pierdut intr-un film, razand sau plangand alaturi de personaj… Indiferent de format, nu putem nega ca o poveste spusa bine are un impact puternic asupra audientei sale.
Ce face ca povestile sa fie asa eficiente?
Atunci cand auzim povesti sau cand ceea ce ni se comunica invoca o serie de emotii, in creierul nostru incepe un intreg spectacol de lumini, iar activitatea neuronala creste de cinci ori. De asemenea, se intampla schimbari si la nivel chimic cand auzim povesti: creierul nostru elibereaza oxitocina, hormonul de legatura care ne face “sa ne pese” si ne ajuta sa ne simtim bine. Acesta este si unul dintre motivele pentru care atunci cand ne conectam la povesti tratam personajele fictive ca pe oameni reali sau cand auzim despre experienta cuiva, o traim impreuna cu el.
Stiinta a demonstrat ca sansele de a retine informatia atunci cand sunt invocate emotiile sunt mult mai mari, decat atunci cand comunicarea se face doar rational.
Pe cealalta parte, cand auzim sau vedem statistici sau ne sunt prezentate fapte, doar doua zone ale creierului nostru se “lumineaza” – zone care sunt responsabile cu procesarea si intelegerea mesajului receptionat.
Deci, chiar daca ne gandim ca “faptele vorbesc de la sine” si sunt suficiente – modul in care stiinta a demonstrat ca functionam si ca raspundem la informatii, ne spune altceva.
Asadar, in cazul comunicarii bazate doar pe fapte s-a demonstrat ca 50% din aceste informatii vor fi uitate la scurt timp dupa.
Concluzie:
Nu inseamna ca prezentarea faptelor este ineficienta si doar povestile sunt bune. Amandoua joaca un rol foarte important in comunicare daca stim cum, cand si in ce proportii sa le folosim, insa cu siguranta in spatele multor obiective atinse (filme de succes, prezentari, vanzari, reclame, etc.) se afla o comunicare eficienta, in care invocarea emotiilor joaca un rol important.