Culorile in contextul comunicarii.
Culorile – un subiect complex ce are puterea de a transmite subliminal valori si povesti.
Ele sunt un instrument de comunicare eficient si important, acestea jucand un rol semnificativ in modul in care oamenii experimenteaza lumea.
In fiecare zi suntem inconjurati de culori si s-a demonstrat stiintific ca ele ne afecteaza starea de spirit, ne stimuleaza instantaneu simturile și ne provoaca raspunsuri emotionale. Dar pentru a evoca starea de spirit potrivita, e nevoie sa intelegem elementele de baza ale psihologiei culorilor si nu numai. Asa cum am spus si intr-un articol precedent, fiecare detaliu conteaza si contribuie la perceptia creata. Deci este nevoie sa tinem cont de toate elementele comunicarii.
Culorile au un impact mare asupra perceptiei umane.
De exemplu, un obiect alb pare mai mare decat unul negru de aceeasi dimensiune. Sau o bautura intr-o cana rosie sau galbena pare mai calda decat una in cana verde.
Tot legat de perceptie este important sa stim ca perceptia asupra culorilor nu este universala. Ea variaza în functie de cultura, religie, societatea din care face parte un individ, dar si in functie de experientele personale ale acestuia.
Utilizarea necorespunzatoare a culorii este considerata jignitoare in unele culturi si poate dauna intregului proces de comunicare.
De exemplu: Violetul este o culoare a doliului in Thailanda. In cultura occidentala, totusi, este asociat cu regalitatea, luxul, bogatia si uneori cu magia. Culoarea brandului Thai Airways este violet. La prima vedere, aceasta pare o eroare uriasa din partea lor, deoarece, asa cum am mentionat mai sus, violetul este o culoare a doliului în Thailanda, insa cel mai probabil, site-ul Thai Airways nu este destinat localnicilor, ci turistilor. Prin urmare, dacă occidentalii viziteaza site-ul si vad violet, acestia vor asocia Thai Airways cu valori precum luxul, confortul, linistea (spiritualitatea).
Alte exemple sunt:
- In culturile occidentale, negrul este culoarea doliului. In Japonia, totusi, este o culoare a onoarei, iar albul este culoarea doliului.
- Rosu, in vest, reprezinta pericol sau dragoste si pasiune. In India este culoarea puritatii, in China a norocului si in Africa de Sud este culoarea doliului.
- Galbenul reprezinta curajul in Japonia, doliu in Egipt si speranta in Occident.
Culoarea nu trebuie tradusa.
Ea este inteleasa imediat, mult mai repede decat formele sau orice alt element al comunicarii si poate produce chiar si raspunsuri fiziologice, influentand ritmul cardiac si vigilenta.
Rosul iti poate creste energia, galbenul ii face pe oameni sa se simta mai fericiti, iar albastrul s-a dovedit ca reduce tensiunea arteriala si iti incetineste ritmul cardiac, motiv pentru care este adesea asociat cu relaxarea.
Mai multe explicatii stintifice si un experiemnt foarte interesant legat despre influenta culorilor asupra starii de spirit gasiti in articolul de mai jos: https://theconversation.com/does-colour-really-affect-our-mind-and-body-a-professor-of-colour-science-explains-84382
In cazul promovarii de produse sau servicii, culorile au o influenta asupra comportamentului, perceptiei dar si asupra deciziei de cumparare.
Insa, asa cum am spus si mai sus, atunci cand comunicam sunt implicate mai multe elemente ale counicarii: cuvinte, forme, etc., deci trebuie luate toate in calcul. Ignorand ce transmite fiecare element riscam sa luam decizii care sa creeze confuzie, respingere si care sa ne indeparteze de obiectiv, producand, uneori usor dar sigur, alteori brusc, pierderi substantiale.
Pe curand!