Close

Comunicarea?!

De cele mai multe ori reusim sa ne facem vazuti si auziti, insa de prea putine ori intelesi. 

…. 

Calatoria mea inspre comunicare si intelegerea comportamentelor umane a inceput inconstient in jurul varstei de 6 ani cand ai mei s-au despartit. 

Si acum imi amintesc vorbele mamei care atunci cand povesteam, imi spunea: “In orice relatie, comunicarea este cea mai importanta” – vorbe care m-au determinat sa devin din ce in ce mai atenta la cuvintele pe care le auzeam sau pe care le citeam; pentru ca la asta credeam ca se rezuma comunicarea.

Odata cu varsta si cu experientele de viata pe care le-am acumulat (unele bune, altele … pline de invataminte), am mai observat si ca tonalitatea si gesturile influentau cum este inteles mesajul, dar si ca emotiile joaca un rol foarte important in tot acest context. 

Asa ca, avand foarte multe semne de intrebare, dar si dorindu-mi sa devin mai buna la acest capitol, am inceput sa aprofundez acest subiect (la inceput timid, apoi cu multa pofta), iar odata cu studiul, in mintea mea s-a creat din ce in ce mai multa claritate.

Pe masura ce intelegeam mai multe despre emotii si comunicare, simteam ca l-am prins pe Dumnezeu de picior. Simteam ca daca toti am incepe sa ne cunoastem, sa ne intelegem emotiile, sa invatam sa le gestionam si sa invatam sa comunicam, lumea chiar ar fi un loc mai bun, cu oameni mai fericiti si rezultate mai bune atat pe plan profesional cat si pe plan personal. 

Cuvintele potrivite, rostite in felul potrivit ne pot aduce relatii, iubire, prieteni, succes, bani, in timp ce cuvintele alese gresit – sau chiar cuvintele potrivite, insa rostite pe un ton si cu o atitudine nepotrivita – pot conduce la cearta, haos sau chiar razboi daca ne gandim la scara globala. 

And now, let’s dive into it: 

Ce inseamna totusi comunicarea? 

Comunicarea este pur si simplu actul de a transmite/ transfera informatii. 

Fiecare comunicare implica cel putin un expeditor, un mesaj si un destinatar, iar in comunicarea cu noi insine, evident, expeditorul si destinatarul sunt aceeasi persoana. 

Pare simplu pana aici, nu? Insa simpla comunicare nu asigura si obtinerea rezultatelor dorite, ba din contra, asa cum am spus putin mai sus, de multe ori poate produce rezultate nedorite fie ca vorbim de comunicarea oamenilor (in context personal sau profesional) sau a brandurilor.  

Asa ca, scopul nu este doar sa comunicam, ci sa invatam sa comunicam constient, cu scop si sa obtinem rezultatele dorite, adica sa comunicam eficient. 

TIPURILE COMUNICARII:

Exista o gama larga de moduri in care putem comunica si de cele mai multe ori facem un mix:

1. Comunicarea verbala:

Aceasta implica utilizarea cuvintelor. 

In termeni generali, comunicarea verbala inseamna comunicare doar sub forma de cuvinte rostite. Dar, in contextul tipurilor de comunicare, comunicarea verbala se refera atat la forma scrisa cat si la cea vorbita:

  • Comunicare scrisa: Acest tip de comunicare implica orice fel de schimb de informatii in forma scrisa. De exemplu: SMS-uri, e-mailuri, texte, scrisori, rapoarte, postari pe platformele de socializare, documente, manuale, postere, etc.
  • Comunicarea orala: Aceasta este comunicarea care utilizeaza cuvantul rostit fie fata in fata, fie prin telefon, fie prin note vocale sau programe de video-conferinta, etc.

2. Comunicare non-verbala: Ea acopera limbajul corpului, gesturile, ritmul cu care vorbim, tonul si volumul vocii, cum ne imbracam sau actionam, unde stam si chiar mirosul nostru. Exista multe moduri subtile prin care comunicam (de cele mai multe ori inconstient) cu ceilalti. De exemplu, tonul vocii si gesturile pot oferi indicii despre starea de spirit sau starea emoțională. 

3. Comunicarea Vizuala: include semne, diagrame, harti sau desene, culori, design grafic (acestea intaresc de obicei comunicarea verbala si ajuta la evidentierea unui subiect), precum si fotografii si videouri. 

Studiile arata ca: 

Din totalul comunicarii, comunicarea non-verbala fizica (limbajul corpului, gesturile faciale, postura, etc.) constituie aproximativ 55%, iar paralimbajul (tot parte a comunicarii non-verbale: tonul, ritmul si volumul vocii) reprezinta aproape 38% din toata comunicarea pe care o facem in fiecare zi, iar la un calcul simplu aflam ca doar 7% din total reprezinta cuvintele. De aceea, de multe ori ceea ce spunem este perceput diferit chiar daca folosim cuvintele potrivite. 

La ce ne ajuta aceaste informatii?

Ne ajuta sa invatam sa comunicam constient, sa incepem sa acordam mai multa atentie comunicarii non-verbale si sa ne asiguram ca tipurile comunicarii folosite pentru a transmite mesajul dorit spun aceeasi poveste. In caz contrar, mesajul ar putea fi inteles gresit. 

Cam atat pentru astazi,

Ne revedem in curand cu un nou articol despre comunicare in care vom discuta despre cum suntem influentati de emotii si cum preiau controlul asupra raspunsurilor noastre in foarte multe situatii, rezultatul fiind de multe ori sabotarea relatiilor personale sau profesionale.